ČLUNY

 

 

První poříční oddělení vzniklo v Praze v roce 1941, v roce 1967 Slapy, v 70. letech Ústí nad Labem a v roce 1980 Nymburk. První ze služebních člunů bývaly různé laminátové a dřevěné například sovětské čluny značek Amur, UM Něva, Limuzín nebo východoněmecké Wartburg-Ekrut, IFA, UMV, Zeissig Wartburg s různými motory.  Čluny byly označovány podobně jako vrtulníky, ale jen třímístným číslem např. BČ – 123. K nahrazování těchto zastaralých člunů jednotným typem začalo docházet až v šedesátých letech, kdy se začaly vyrábět laminátové čluny pro SNB sériově a to v Modřanech v podniku Sport.
Od roku 1969 do roku 1972 bylo dosaženo největšího objemu dodávek. Vybavovány pak byly podobně jako automobily radiostanicemi TESLA VXN 101 a VXN 110 s ovládací skříňkou TESLA VYO 311. Později byla montována i radiostanice TESLA VR 31. Výstražné rozhlasové zařízení bylo osazováno na samostatný nosník nebo nad čelní sklo a to typ TESLA AZD řady 500. Barevně byly laminátové čluny bílé s modrou linkou viz. foto, později hlavně u typů Sport 150 byly čluny v žlutobílé kombinaci a s nápisy VB. Ojediněle se u některých člunů objevil celý nápis VEŘEJNÁ BEZPEČNOST.

ČLUN SPORT 50
První sériově vyráběný člun pro SNB byl typ Sport 50 Pluto. V roce 1967 byl předán první kus SNB. Délka 4,2 metru a šířka 1,6 metru. Byl určen pro 4 osoby a vybaven nejen vestavěným motorem. Motor byl Crescent Drive 45, váhy 66 kg, chlazený dvoudobý tříválec o obsahu 499ccm a výkon 45hp při 5800 otáčkách. Motor montovaný pod úhlem 45 stupňů byl poháněn „Z“ náhonem, který zároveň motor chladil. Později byly tyto čluny vybavovány i motorem závěsným Crescent Drive 45. Spolu s člunem Sport 100 byly nejmasověji rozšířenými typy u SNB.

ČLUN SPORT 100
Navazoval na předchozí typ, avšak jednalo se o člun větší – 5,5 metru délka, šířka 2 metry. Toto byl totiž požadavek SNB, kdy člun Sport 50 nestačil pro převoz různé výbavy potřebné např. pro potápěče apod. Prototyp byl zkoušen už v roce 1968 u OO VB Zvíkovské Podhradí. Člun bylo možno zakrýt skládací plachtou a byl určen pro 6 osob. Motor byl opět Crescent Drive 45. Vyráběn byl od roku 1969 do roku 1976. Čluny s těmito motory sloužily ještě i po roce 1989 u Policie a to i počátkem druhého tisíciletí. Poslední Sport 100 rok výroby 1972 BČ – 382 již označen POLICIE byl vyřazen roku 2011 a dnes se nachází v Muzeu Policie na Karlově.

Člun Sport 250
Byl dodán v roce 1973 a 1974 jen v počtu 4 kusů a tyto kusy sloužily u OO VB Milín, Zvíkov, Slapy a PO VB Praha. Jednalo se o člun sloužící u rekreačních středisek ÚV KSČ pro hlídkovou službu, ale také byly využívány pro plavby resortních a vládních představitelů a hostů. Čluny byly kryté s uzavřenou kajutou. Motor byl opět Crescent Drive 45.

Člun Sport 150
Byl poprvé představen v roce 1979 a vyráběl se do roku 1989. Délka byla 6,8 metru a šířka 2,4. Určen byl pro 8 osob. Vpředu je rozpoznatelný hlavně díky 3 dílnému sklu, kde prostřední díl byl odklápěcí. Motor byl osazen dvěma čtyřválci z vozidla VAZ 2103 s výkonu 150HP pro dva vodomety. Jednalo se v té době o nový způsob pohonu plavidel. Tyto čluny sloužily i u Dunajské pohraniční stráže. Tento člun typu 150 byl však pro spotřebu a špatnou manévrovatelnost vyřazován jako první v devadesátých letech od tehdy již POLICIE.

Ostatní typy člunů
Sport 100
Sport 150
SPORT 250