TATRA 613

TATRA 613-1,-2 (“chromka“),3(“plasťák”)
Motor: vzadu, čtyřdobý, vzduchem chlazený
Počet válců: 8
Objem: 3495 cm³
Výkon: 121 kW
Pohotovostní hmotnost: 1670 kg
Nejvyšší rychlost: 190 km/h
Spotřeba na 100km: 18 l
Poháněná náprava: zadní
Země výroby: ČSSR
Výroba: 1974-1985

Legendární reprezentační limuzína byla „top vozidlem“ a vrcholem vozového parku SNB. Nahradila ve službě svou předchůdkyni Tatru 603. V počtu několika kusů sloužila u Správy ochrany stranických a ústavních činitelů, kam byla zařazována od roku 1977. Stala se zejména doprovodným vozidlem automobilových kolon prezidenta republiky a našich nejvyšších vládních a politických představitelů. Byla jedním z mála vozidel, která krom klasického modrého výstražného majáku byla osazena i červeným. Ten v takovéto kombinaci znamenal tzv. absolutní právo přednosti v jízdě. Vozidlo pak mělo v provozu přednost nejen před veškerými civilními vozidly, ale i před těmi s „jen“ klasickými modrými majáky (ZZS-ÚNZ, PO, VB atd.).
Větší počet těchto automobilů se stal součástí vozového parku SNB až krátce po roce 1989, kdy státní správa i zcela nové vozy této značky hromadně nahrazovala automobily západní provenience. Vozy pak dosloužily zejména u dopravní služby VB (následně Policie ČR) a to jak v civilním provedení (u dopravní služby např. jako vozy skrytého dohledu), tak v barevném provedení-převážně již v bílo-zelené kombinaci POLICIE zavedené v roce 1991. Ze služby byly vyřazovány v polovině 90. let.

U SNB nebyly tyto vozy jen jako služební v barevném provedení VB, ale i civilní pro jiné potřeby. Například dobové materiály uvádí, že Rozkazem ministra vnitra ČSSR z roku 1978 byl u Správy SNB hl.m. Prahy a Středočeského kraje upraven počet těchto vozidel na tři kusy (z původního počtu osmi kusů) jedno pro náčelníka krajské správy SNB a dvě pro zahraniční delegace na úrovni náčelníka krajské správy SNB. Původní 2 kusy byly například převedeny pod hospodářskou správu MV ČSR, kde pak bylo v evidenčním stavu roku 1979 celkem pět kusů T 613. Spolu s těmito úpravami z roku 1978 bylo i v Brně na krajské správě SNB vyměněno pět kusů Tatra 613 za 10 kusů typu LADA.