JAWA 500 Rotax

JAWA 500 Rotax
Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený
Počet válců: 1
Objem: 494 ccm
Výkon: 20 kW
Pohotovostní hmotnost: 170 kg
Nejvyšší rychlost: 145 km/h
Spotřeba na 100km: 4,5 l
Poháněná náprava: zadní
Země výroby: ČSSR
Výroba: 1985 – 1990

Motocykly byly vyráběny ve Výzkumném a Vývojovém závodě n. p. Jawa v Praze-Strašnicích. Vyrobeny byly v malé 30-ti kusové sérii pro potřeby Ministerstva vnitra – 5.správa SNB (ochrana ústavních činitelů – doprovodná služba). Určeny byly pro čestné doprovody u Hradní stráže v letech 1985-1990. V roce 1990 je nahradily motocykly BMW. Na stavbu motocyklu byl použit rám Jawy 350-634 a rakouský soutěžní motor Rotax. Po vyřazení ze služby u Hradní stráže byly v podstatě ještě zánovní motocykly předány krajským útvarům dopravní služby Policie ČR. Po rozdělení Československa v roce 1993 zůstalo v ČR 15 těchto motocyklů dalších 15 pak putovalo na Slovensko. Postupně v letech 2000-2002 byli vyřazovány z majetku MV.

Motor: Výrobce ROTAX GMBH Austria, Typ 506 Enduro, zdvihový objem 504ccm, výkon 42k při 7000 ot./min., vrtání/zdvih 89x81mm.

Stroj na foto byl původně používán na V. správě FMV(SNB) ČSSR. Používán byl jako doprovod vládních kolon především zahraničních delegací. Po roce 1990 předán krajskému útvaru dopravní služby Policie ČR v Praze. Po zhruba desetileté službě byl tento motocykl vyřazen z majetku Ministerstva vnitra ČR v lednu roku 2000.
Výrobní čísla motocyklů byla 000001 až po číslo 000030. Motocykl výrobního čísla 825000011 můžete například vidět v muzeu Policie ČR v Praze-Karlově, motocykl výrobního čísla 825000015 v muzeu Policie Bratislava.