AVIA A31

AVIA A31
Motor: vpředu, čtyřdobý, kapalinou chlazený
Počet válců: 4
Objem: 3595 cm³
Výkon: 60 kW
Pohotovostní hmotnost: 4200 kg
Nejvyšší rychlost: 86 km/h
Spotřeba na 100km: 9-14 l
Poháněná náprava: zadní
Země výroby: ČSSR
Výroba: 1968-1998

Vývoj tohoto vozidla pro účely SNB byl zahájen v roce 1975 pod označením A31-SZA. Výroba prototypu pak následovala v roce 1981. Prototyp byl PP VB ČSR převzat 25.3.1983. Objednáno v závodě AVIA Ivančice bylo nakonec z původních 150 ks vozidel jen 57. Využití těchto vozidel spočívalo v možnosti přepravy větších počtů osob. Příslušníků pořádkových jednotek VB, jejich výstroje, výzbroje na místa narušení veřejného pořádku, pátracích akcí, živelných pohrom apod. Uvnitř vozů se většinou k tomuto účelu nacházely jednoduché laminátové sedačky, oddělená místa dozorčích apod. Využití tedy nalezla nejenom u VB, ale i u Sboru nápravné výchovy (dnešní Vězeňská služba) jako vozy pro přepravu vězňů.

Podrobnější informace o zásahovém vozidle AVIA A31 Pohotovostního pluku naleznete zde:

Zásahové vozidlo AVIA A31 Pohotovostní pluk

Vozidla Avia A31 byla dále užívána Veřejnou bezpečností na dopravních, vyšetřovacích či potápěčských odděleních, jako mobilní stanice STK či jako vozidla pro převoz vybavení pro vážení vozidel v provozu. Tato vozidla byla jedna z nejdéle sloužících v barevném žlutobílém provedení a to i po roce 1989, samozřejmě již s nápisy POLICIE.

V současné době jsou některé novější typy těchto vozidel ještě k vidění u POLICIE ČR i Vězeňské služby v činné službě.