KDF 166

KDF 166 (Schwimmwagen)
Motor: vzadu, čtyřdobý, vzduchem chlazený
Počet válců: 4
Objem: 1131 cm³
Výkon: 19 kW
Pohotovostní hmotnost: 910 kg
Nejvyšší rychlost: 80 km/h, na vodě 10 km/h
Spotřeba na 100km: 9-10 l, na vodě 10 l na hodinu plavby
Poháněná náprava: zadní s přepínatelnou přední
Země výroby: Německo
Výroba: 1940-1945

KdF 166 (zkratka Kraft durch Freude- Radostí k síle) je lehký vojenský osobní automobil s motorem vzadu a pohonem 4×4 a sklopným lodním šroubem – od tohoto tedy Schwimmwagen – tedy plovoucí, či chcete-li obojživelný automobil. Konstruktér Ferdinand Porsche vyvinul tento obojživelník, když byla odložena výroba civilních Volkswagenů a veškeré úsilí se soustřeďovalo na válečnou produkci. Právě z podvozku typu KdF 82 je odvozen KdF 166, který byl v letech 1940–1945 vyráběn firmou KdF-Wagen, nyní Volkswagen. Celkem se v období 1940–1945 vyrobilo 14 276 kusů KdF 166.

Cena KdF 82 byla v době výroby 2 780 říšských marek (RM), za obojživelný KdF 166 armáda platila 4 200 RM.

U Sboru národní bezpečnosti sloužily tyto vozy jako trofejní (získané po Wehrmachtu).